http://informacjelokalne.pl/images/banners/skwp_baner.jpghttp://informacjelokalne.pl/images/Wybory_2018/makohonski_informacjelokalne.jpg

Co jest podstawową przyczyną otyłości?

Wyróżniony Co jest podstawową przyczyną otyłości?

To brak świadomości jest podstawową przyczyną nadwagi, na którą cierpi w Polsce już prawie 48 proc. kobiet i 64 proc. mężczyzn. W jaki sposób walczyć z nadwagą oraz otyłością i jak skutecznie temu zjawisku przeciwdziałać? Temu zagadnieniu zostało poświęcona specjalne spotkanie, które zorganizowano w Gnieźnie.


Świadomości społecznej w tym zakresie jest wciąż za mało, stąd właśnie pomysł wyjścia naprzeciwko problematyce, która stanowi ogromne zagrożenie dla naszego zdrowia, a często nawet życia. W sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Gnieźnie zorganizowano dziś konferencję popularnonaukową z okazji przypadającego w tym tygodniu Międzynarodowego Dnia Walki z Otyłością. – To jest przede wszystkim kwestia zwrócenia uwagi na ten problem, bo często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że nasz tryb życia powoduje, że ten tłuszcz się zwyczajnie w nas odkłada niestety, a potem już konsekwencją tego właśnie są różne choroby związane z otyłością. Ta konferencja ma właśnie to na celu, abyśmy sobie o tym przypomnieli i uzmysłowili, bo na co dzień nie pamiętamy o tym, że to my sami doprowadzamy się do takiego stanu właśnie – mówi Beata Tarczyńska, starosta gnieźnieński.

– Otyłość to jest tak naprawdę epidemia XXI wieku – zauważa Andrzej Olech, lekarz z oddziału chorób wewnętrznych w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie, który wskazuje, że otyłość w samej Polsce dotyczy co czwartego reprezentanta naszego społeczeństwa. – To grozi szerokimi powikłaniami, od sercowo-naczyniowych, zawału serca i udaru mózgu, po cukrzycę z różnymi jej następstwami, które mogą nawet prowadzić do amputacji – dopowiada A. Olech, który zaznacza, by reagować na otyłość działaniami zespołowymi. – To musi być lekarz, dietetyk, czasem psycholog i trener personalny na końcu również. Lekarz jest tutaj potrzebny do zdiagnozowania stanu pacjenta i określenia możliwości czy stopnia zaawansowania jego ćwiczeń. Potem należy pójść także do dietetyka, żeby wykluczyć złe nawyki z diety i szkodliwe przyzwyczajenia – radzi lekarz.

Problem otyłości dotyka dziś nie tylko dorosłych, ale coraz częściej też dzieci, w tym głównie młodzież. – Często jest tak, że my nie wiemy, co jemy, bo kupujemy przypadkową żywność zawierającą różne szkodliwe dla naszego zdrowia składniki – podkreśla Małgorzata Cichomska-Szczepaniak, dyrektor Wydziału Zdrowia w tutejszym Starostwie Powiatowym, która zorganizowała cały program spotkania. – Na naszej konferencji będziemy prezentować artykuły zdrowej żywności, co jest bardzo istotne w tym kontekście. Ten brak świadomości, on chyba jest podstawową przyczyną otyłości i te działania edukacyjno-informacyjne są naszą odpowiedzią na ten problem – dodaje M. Cichomska-Szczepaniak.

A który z kuchennych składników możemy nazwać naszym cichym i najbardziej niebezpiecznym dla naszego zdrowia wrogiem? O to pytamy fachowca od spraw gastronomicznych. – To jest cukier i tłuszcz. Nie zawsze zwracamy naszą uwagę na składy surowcowe tych produktów, które kupujemy i potem wykorzystujemy w naszej kuchni – odpowiada nam Agnieszka Zawadzka, nauczyciel teoretycznych przedmiotów gastronomicznych z Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Gnieźnie, której uczniowie przygotowali na dziś degustację zdrowej żywności. – Nasi uczniowie przygotowali dziś zdrowe kanapki, których podstawą jest chleb pełnoziarnisty i różne warzywa, na które postawiliśmy, bo jednak o ile można przy kanapce obejść się bez wędliny, to bez warzyw już jest trudno, jeśli chcemy taka kanapkę uznawać za zdrową – twierdzi A. Zawadzka.

Po trzecie wreszcie, to fizyczna aktywność, której brak często przekłada się właśnie na zbyt duży wzrost tej wagi i dzięki której szybko można odwrócić tę niekorzystną tendencję. – Odpowiednia dieta to jest tylko 70 proc. skuteczności, a pozostałe 30 proc. odgrywa tutaj trening w siłowni, ale też poza taką aktywnością – tłumaczy Szymon Bereźnicki z klubu fitness w Gnieźnie. Na początek wystarczy dwa lub trzy razy w tygodniu udać się na trening w siłowni, który nie powinien trwać dłużej niż 30-60 minut. – Aktywność pozatreningowa to jest jazda na rowerze, różnego rodzaju spacery, marsze z kijkami, pływanie i inne tego typu aktywności. Korzystając natomiast z siłowni, na samym początku powinniśmy zaczerpnąć wiedzy u trenera personalnego w kontekście bezpiecznego i efektywnego treningu. Mam tutaj na myśli przyczynę, czyli ćwiczenia, które powodowałyby pewną stabilizację oraz takie, które następnie powodowałyby utratę tkanki tłuszczowej – podpowiada S. Bereźnicki.

1 komentarz

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.